نص یا اجتهادی بودن مشروعیت میقات ذات عرق از دیدگاه اهل سنّت
نویسنده
چکیده مقاله:
از میقاتهای پنجگانة حج و عمره، میقات ذات عرق است که به اهل عراق و مناطق شرق اختصاص دارد و مردم این مناطق در این میقات مُحرم میشوند؛ اما آنچه مطرح میشود این است که مشروعیت این میقات با نص (روایت نبوی) ثابت شده، یا این میقات پس از پیامبر9 و با اجتهاد برخی خلفا یا صحابه مشروعیت یافته؟ اهل سنت دربارة این قضیه دو قول نقل میکنند: برخی به نص بودنش (بهوسیلة پیامبر9 ) قائلاند و برخی به اجتهادی بودن آن (بهوسیلة خلیفه دوم). این پژوهش با توصیف و تحلیل گزارهها و منابع اهل سنت و روش کتابخانهای در پی یافتن پاسخ این پرسش است و در پایان نتیجه میگیرد که پیامبر9 میقات ذات عرق را مشروعیت داده و آن را مشخص کرده است و روایات صحیحه و مستفیضة بسیاری آن را تأیید میکند و همچنین میتوان به گروهی که آن را اجتهاد خلیفة دوم میدانند، چنین پاسخ داد که چون خلیفة دوم مانند برخی دیگر احکام شرعی، از میقات قرار دادن این مکان توسط پیامبر9 آگاه نبوده، طبق اجتهاد خودش این مکان را میقات قرار میدهد و چون اجتهاد مقابل نص مشروعیت ندارد، دیگر نمیتوان اجتهاد خلیفه دوم را در این باره مشروع دانست و گفت که مشروعیت میقات ذات عرق و مشخص شدن این مکان بهعنوان میقات اهل عراق و شرق با اجتهاد او ثابت شده است، گذشته از اینکه اگر او حتی برای نخستین بار این اجتهاد را انجام میداد، بازهم میان اهل سنت دربارة حجیت قول و اجتهاد صحابی اختلاف وجود دارد و برخی مذاهب اهل سنت آن را حجت نمیدانند.
منابع مشابه
بررسی و نقد مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه اهل سنت
در این مقاله ضمن تأکید بر اهمیت مسأله مشروعیت و نقش آن در بقا و دوام نظام هایسیاسی، مناسب ترین و صحیح ترین تعریف برای این واژه یعنی » حق حاکمیتفرمانروایان « ارائه و تبیین شده است . مهم ترین سئوال نیز بر این پایه استوار است کهحاکم بر چه مبنائی حق حکومت و اعمال قدرت و به عبارتی حق امر و نهی پیدا می کند .سپس با تأکید بر الهی بودن منشأ ذاتی مشروعیت حکومت در اسلام بر اختلاف مسلمانانبر منابع مشروعیت ...
متن کاملبررسی و نقد مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه اهل سنت
بررسی و نقد مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه اهل سنت دکتر محمدرضا حاتمی چکیده: در این مقاله ضمن تأکید بر اهمیت مسأله مشروعیت و نقش آن در بقا و دوام نظام های سیاسی، مناسب ترین و صحیح ترین تعریف برای این واژه یعنی «حق حاکمیت فرمانروایان» ارائه و تبیین شده است. مهم ترین سئوال نیز بر این پایه استوار است که حاکم بر چه مبنائی حق حکومت و اعمال قدرت و به عبارتی حق امر و نهی پیدا می کند. سپس با تأکی...
متن کاملواکاوی مشروعیت ازدواج عرفی از دیدگاه اهل سنت، عواقب و چالشهای آن
ازدواج عرفی که در عصر حاضر در میان برخی از مردم کشورهای سنی مذهب؛ بویژه گردشگران عرب کشورهای حوزه خلیجفارس مرسوم شده، نکاحی است که خارج از دادگاه و بدون نظارت آن انجام میگیرد، و غالباً بدون حضور ولی و محرمانه رخ میدهد. در صحت و بطلان آن میان مفتیان اهل تسنن اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به شباهتها و تفاوتهایی که با ازدواج دائم و نیز موقت دارد، بررسی ماهیت و مشروعیت آن در میان دانشیان اهل سن...
متن کاملبررسی دیدگاه مفسران فریقین پیرامون توقیفی یا اجتهادی بودن چینش سور
دانشوران و محققان علومقرآنی از دیرباز به موضوع ارتباط و تناسب سورههای قرآن که به دنبال مسئلهی توقیفی بودن یا نبودن ترتیب سورههای قرآن مطرح میشود توجه داشتهاند و درباره آن نظریات متعددی مطرح نمودهاند، برخی همچون سید مرتضی، آیةالله خویی و ... معتقدند که ترتیب سورههای قرآن به شکل فعلی در زمان رسول خدا (ص) تحققیافته است و اکثر محققان برآنند که در زمان صحابه سامانیافته است. در این میان برخ...
متن کاملمشروعیت رجم و حد یا تعزیر بودن آن از دیدگاه مذاهب اسلامی
رجم که در عداد مجازاتهای اسلامی آمده، بدون تردید کیفری شرعی است و روایات مربوط به آن از روایات مشترک بوده و در جوامع حدیثی معتبر امت اسلامی روایت شده است و قابل انکار نیست و انکار آن روایات براساس استقباح ظنی صورت گرفته است و اعتبار ندارد. حدّی یا تعزیری دانستن رجم براساس اجتهاد فقهای اسلامی بوده است و ملاک شرعی قطعی در حکم به حدّی بودن آن وجود ندارد و با توجه به اجتهادی بودن تقسیم مجازات به حدّ و...
متن کاملدیدگاه اندیشمندان اهل سنت جهان عرب پیرامون مشروعیت خلافت اموی
در پی تحولات دو قرن اخیر و فروپاشی امپراطوری عثمانی ، جریان عربی با تاکید بر مفاهیم عربیت و نژاد در جوامع عربی مطرح شد و طرفداران این جریان سعی در ارائه دلایلی در تحکیم پایه های مشروعیت حکومت امویان و توجیه عملکرد ایشان داشتند. طرفداری جریان ناسیونالیسم عرب از مشروعیت امویان بدان جهت بود که در حکومت اموی نگرش های قومی نژادی مورد توجه حاکمان بود و امویان جزء معدود سلسله هایی هستند که بر مفهوم عر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 28 شماره 109
صفحات 123- 138
تاریخ انتشار 2019-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023